Travel while you can!

STRAND HÄNG

Idag har vi hängt på stranden tillsammans med Catrin och haft det skönt i solen, imorgon ska vi åka ut till Manly med färjan.  Flera veckor sen som vi solade kom vi fram till, vi har haft så mycket annat att göra om dagarna nu. Ikväll har jag skype tid med min saknade vän Madde som just nu jobbar i Norge, blir mysigt att ta igen lite tid.

Bondi beach

FRASER

Hej på er! Sitter på starbucks medans tjejerna kollar runt i affärer. Har nämligen överansträngt min fot när jag och maja var ut och sprang härom dagen tråkigt nog. Var och köpte några tabletter på ett pharmacy och de trodde att det skulle vara såhär ca en vecka.. Så får bli halta lotta ett tag framöver, haha!

Saknar Fraser island så mycket, det var verkligen så sjukt kul! Rekomenderar alla att åka dit om ni är i till Australien. Bilden nedan är knäppt på en dingo som ser ut som en snäll hund typ men det är det inte. De är farliga att stöta på om man är ensam och det var en tjej några dagar innan vi kom dit som blev anfallen där när hon var ute och sprang på stranden, (vilket är ett big no, no) Vi hade turen att se några stycken från bilen när vi körde, lucky us!!

KVÄLLSTUR

Kom nyss tillbaka efter en kvällsjogg med min grymma Maja. Vi hittade världens härligaste runda då vi springer vid vattned mot operahuset, där kommer ni hitta oss även imorgon. Vi sprang ca 5km sen gjorde vi övningar på gräset och njöt samtidigt av utsiken.

ON THE HARBOUR

Hej!! Jag och frida var på partybåten i söndags och det var grymt! Härliga människor och såklart hängde vi i vippen och fick gratis dricka under hela båtturen. ;) Efter det mötte vi upp maja och förfestade med henne lite innan vi drog till en klubb men då var det över en timmes kö så vi tog en annan klubb bredvid som var sådär men huvudsaken man fick dansa av sig lite!! Idag har vi hängt på stan och jag har shoppat lite, en kimono och ett par vita shorts! kul med lite nya kläder.

PARTYBÅT

Idag ska jag och Frida åka på en partybåt vid solnedgången mellan 3pm-8pm vid opera huset. Det är ca 250 pers på båten så hoppas det blir kul! Efter det ska vi möta upp Catrin som är ifrån Gävle som vi träffade längst östkusten och gå på sunday sesh och catcha up lite och berätta vad vi har gjort under de närmsta veckorna.

Sydney

Igår var jag och Maja på den svenska julmarknaden här i Sydney och då åt vi lite svensk mat och en chockladboll. Mysigt var det men svårt att få julkänsla här i solen och värmen. Annars så rullar allt på här i Sydney och det jag hoppas på att kunna hitta är något strö jobb jag kan hoppa in på ibland eftersom jag tänkt jobbat i tre veckor innan Frida kommer hit.

Den här bilen åkte vi runt med i regnskogen upp för höga berg och under den sträckan var det väldigt många som mådde lite dåligt eftersom det var slingerväg hela vägen ner... Men värt det efersom vi fick se så häftiga platser.

GREAT BARRIER REEF

Vi var ut och snorklade på en dagstur ut på barriärrevet och det var så fint, såg nemo fiskar och alla fina färger i revet, helt magiskt! var som en helt annan värld. Skulle varit häftigt att testat dyka och få ser mer och komma längre ner under vattnet.

ONE DAY IN THE RAINFOREST

Hejsan! nu är vi på plats i Sydney och har rest klart östkusten och har nu varit borta i 6 veckor ifrån Sverige. Har verkligen haft det så kul och gjort så mycket saker. Vi hade det lite strul när vi kom till flygplatsen i Cairns igår. Vi alla hade övervikt och vi skulle betala 200 dollar (25 dollar/ kg i övervikt) så vi börjar trycka ner massa saker i handbagaget så min väska vägde ca 13 kg som jag hade i en nike träningsbag. Så vi lyckades och slapp betala, hahah!!

I Cairns åkte vi till regnskogen en heldag och åkte till fina platser där vi fick simma under vattenfall. Otroligt fint!!

MORE MAGNETIC

Hej på er! har haft så otroligt svårt att ladda upp bilder eftersom innternet är så otroligt segt här ibland. Så här kommer lite fler bilder från vårt lilla paradise som vi bodde i för en vecka sedan.

WILDLIFE IN AUSSIE

Hej på er! Sitter just nu i lobbyn på vårt hostel som vi bor på i en vecka i Cairns. Maja och Frida har blivit matförgiftade tråkigt nog så jag sitter här och hoppas på att jag klarar mig eftersom vi har ätit samma sak.

Vi har varit på Magnetic island innan och jag lovar att det är det finaste stället vi har bott på. Vi bodde i en bungalow med utsikt mot havet. Tråkigt nog så missade vi en natt där och fick sova på en parkbänk på stationen eftersom vi hade kollat fel på tiden när vår greyhound buss skulle gå. Sov ute mellan 1 och 5 på natten och tog morgonfärjan till Magnetic.

Under den ena dagen vi spenderade där så gick vi en stund till stranden eftersom vi var så trötta och sen gick vi en långpromenad till ett ställe där man fick mata vilda Wallabies vilket är som små kangeroos. Coolt!!

ON THE HABIBI BOAT

Båten vi åkte på till Whitsundays hette Habibi och var helt okej och ganska liten men maten var toppen, riktigt lyxig mat om man jämför med maten vi äter här.

WHITSUNDAY ISLAND

Nu är vi tillbaka från whitsundays och det var så fiint! Vi åkte båt i två dagar och snorklade två gånger innan vi åkte till white haven beach och var där i några timmar. Där simmande det omkring rev hajar och stingrockor. En rolig grej som hände där var att det var små sandöar som ni ser på bilderna och där ställde vi vår packning på en utav dom. Sen ser jag när vi står på en annan sandö att vatten nivån höjs så att ön försvinner därmed våra väskor som blir blöt under. Jag springer över och struntar i alla djur i vattnet för det ända jag hade i huvudet var min KAMERA. Allt klarade sig som tur var.

Att åka båt gick ganska bra, väldigt gungigt ibland och gänget vi åkte med var inte det bästa, bara tyskar nästan så då blev det väldigt grupperat men otroligt fina platser fick vi se och coola fiskar i vattnet, bla en fisk som var lika stor som en människa. Läskigt men coolt.

Crazy camping night

Sjukaste kvällen som man inte kan föreställa sig kan hända på en camping mitt ute i ingenstans... Vi hade en egen wrecking ball som vi körde till Miley Cyrus låtar och dans var det på borden.

Sand dynor

På fraser island åkte vi på sand dynor några timmar vilket var sjukt kul, tyckte det var så fint runt omkring så kändes som att man var i öknen under den tiden. Fick sand överallt så tur man inte tog med sig mer än en vattenflaska.

Driving at the beach

Vi fick köra bil på Fraser på stranden och det var en sån härlig känsla att se havet och köra bil på en strand till bra musik. Det fanns inga vanliga vägar utan sand var de överallt eftersom det var världens största sandö.

Eli Creek

Idag när jag och maja var ute och sprang så såg vi ca tolv stycken kangeros springa över vägen mitt framför oss och sen stod jag ca 10 meter ifrån dom och alla hade ögonen mot oss. Helt normalt för att vara australien. Just nu är det ett stort oväder över oss och det vräker ner regn och åskar, buhuuuu.

Back to Fraser....

Det här stoppet gjorde vi andra dagen på fraser Island och det var en flod som man kunde flyta med strömmen nedåt. Vi gick upp en bit och alla hade någonting att flyta på sen så åkte vi ner sakta med hjälp av strömmen. Sjukt coolt!!

Lake Mckenzie

Det här var vårt första stopp på Fraser Island och det var verkligen ett paradis. Det här måste vara ett av de finaste platser jag varit på i hela mitt liv. Vi var där i två timmar innan vi  åkte vidare till campingen och fixade iordning mat som vi hade handlat tillsammans med vår grupp och efter det blev det party och det blev ganska galet för att vara en camping-

Fraser Island

Hej nu är jag tillbaka!!! Har varit på fraser island i tre dagar och det är det bästa jag gjort på den här resan. Vi fick se så häftiga platser och köra på stranden var inte helt fel heller Har så mycket bilder efter dessa tre dagar så kommer berätta mer vad vi gjorde för stopp och så. På vägen hem så hände den en hemsk händelse då bilen framför oss voltade när en dingo (farlig vildhund) sprang över vägen. En 20 årig tjej dog i bilen som bodde på hostelet bredvid oss så vi fick göra en kort intervju för tv idag. Fruktansvärt..

Här besökte vi ett ställe som kallas för Champagne pool för att det blev så mycket skum av vågorna. Otroligt fint i kvällssolen.